Oppimistehtävä 1 - Sosiaalisen median käyttö
Minulla itselläni eniten käytössä olevat sosiaalisen median palvelut ovat; Instagram, WhatsApp, Facebook ja LinkedIn. Tässä tekstissä keskityn Instagramin ja LinkedInin käyttöön.
Minulta löytyy neljä eri Instagram profiilia sovelluksesta, yksi henkilökohtainen, yksi koiralleni (tietenkin), yksi järjestölle, missä olen mukana, ja päivitän myös yrityksemme Instagram profiilia. Näitä neljää käytän hyvin eri lähtökohdista. Omassa profiilissa jaan kuvia ja videoita tilanteista, jotka tuovat itselleni iloa. En niinkään mieti, saako tämä postaus nyt eniten tykkäyksiä ja kommentteja, vaan päivitän sitä hieman päiväkirjan tapaisesta lähtökohdasta. Kun taas yritys profiilissa juuri näkyvyys ja yleisön sitouttaminen on se lähtökohta. Tuotetaan sellaista sisältö, mikä kiinnostaa, herättää ajatusta ja sitouttaa yleisöä.
LinkedIn tiliäni käytän taas enemmän ammattimaisesta lähtökohdasta. Kasvatan omaa ammatillista verkostoani ja identiteettiä. Se on myös oiva työnhakukanava ja sieltä on myös mahdollisuus saada yrityskontakteja esimerkiksi myynnillisiin tarkoituksiin. Toimin myös LinkedInissä yrityksemme brand ambassadornia, jolloin yritän kehittää työnantajani työnantajamielikuvaa omilla päivityksilläni.
Tuntemattomimpia sovelluksia minulle ovat TikTok sekä Slack. Näitä yritykset pystyisivät helposti hyödyntämään. TikTokkia voidaan käyttää työnantajanmielikuvan parantamiseen ja kasvattamiseen, kun taas Slackia työpaikan sisäiseen viestintään. Slackissa on myös se hyvä puoli, että siellä voi lisätä kanavia eri tarpeisiin, voi olla niin tärkeiden ilmoitusten kanava, kuin rennompien asioiden kanava. Näin pystytään kasvattamaan työntekijöiden tietoisuutta asioista ja kasvattamaan yhteishenkeä, kun työntekijät voivat keskenään keskustella.
Instagram on oiva paikka kasvattaa työnantajamielikuvaa. Siinä hyvää työtä mielestäni tekee Solita. Postaukset ovat rentoja, helposti lähestyttäviä, mutta myös informatiivisia. He käyttävät hyvin postauksia ja storeja, ja tallentavat storyt highlight osaan, jolloin storeja voi katsoa myös jälkikäteen. Heillä on hyvä sekoitus postauksia työntekijöistä, toimiston tapahtumista ja muita rentoja postauksia. Kun samanaikaisesti voi löytää informatiivisia ja enemmän tietoa antavia postauksia.
Swecolta taas löytyy enemmän tiedotuspohjainen Instagram. He keskittyvät enemmän tiedottamaan projekteistaan, eikä niinkään työntekijöistä ja tapahtumista mitä Solita tekee. Heillä siis Instagram on asiantuntija lähtöisempää. Vaikka heillä näkyy hyvä määrä työntekijöitään sivullaan, liittyy postaukset silti projekteihin, tai muuhun yrityslähtöiseen asiaan.
Kommentit
Lähetä kommentti